Kursplan Naturkunskap B

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna planera, utföra och tolka enkla experiment och undersökningar samt kunna rapportera muntligt och skriftligt

ha kunskap om olika vägar att nå information om aktuella forskningsområden

ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället

kunna beskriva några vardagliga tillämpningar med hjälp av fysikaliska begrepp

ha fördjupade kunskaper om några grundämnen, kemiska föreningar och viktiga kemiska begrepp som används i vardagslivet

ha kunskap om naturvetenskapliga teorier för livets uppkomst, villkor, utveckling och mångfald

kunna beskriva den levande organismens byggnad och funktion från molekylär nivå till organnivå

ha kunskaper i genetik och modern genteknik samt kunna diskutera tillämpningar ur etisk synvinkel

ha kunskaper om livsstilens betydelse för hälsan.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven utför med handledning experimentella och praktiska moment.
Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.
Eleven ger exempel på användning av naturvetenskap och teknik i samhället.
Eleven läser och förstår texter som innehåller naturvetenskapliga begrepp och fakta.
Eleven beskriver människokroppens byggnad och funktion.
Eleven diskuterar etiska frågeställningar som rör genteknik.
Eleven har kunskaper om livsstilens betydelse för hälsan.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven arbetar aktivt i undervisningens experimentella och praktiska moment.
Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individperspektiv som ett natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Eleven diskuterar konsekvenser av olika praktiska ställningstaganden i frågor som är viktiga för individ och samhälle.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter, tolkar resultaten och värderar kritiskt slutsatsernas giltighet och rimlighet.
Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback