Kursplan Naturkunskap B

Mål

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna planera, utföra och tolka enkla experiment och undersökningar samt kunna rapportera muntligt och skriftligt

ha kunskap om olika vägar att nå information om aktuella forskningsområden

ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället

kunna beskriva några vardagliga tillämpningar med hjälp av fysikaliska begrepp

ha fördjupade kunskaper om några grundämnen, kemiska föreningar och viktiga kemiska begrepp som används i vardagslivet

ha kunskap om naturvetenskapliga teorier för livets uppkomst, villkor, utveckling och mångfald

kunna beskriva den levande organismens byggnad och funktion från molekylär nivå till organnivå

ha kunskaper i genetik och modern genteknik samt kunna diskutera tillämpningar ur etisk synvinkel

ha kunskaper om livsstilens betydelse för hälsan.

Betygskriterier

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven utför med handledning experimentella och praktiska moment.
Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.
Eleven ger exempel på användning av naturvetenskap och teknik i samhället.
Eleven läser och förstår texter som innehåller naturvetenskapliga begrepp och fakta.
Eleven beskriver människokroppens byggnad och funktion.
Eleven diskuterar etiska frågeställningar som rör genteknik.
Eleven har kunskaper om livsstilens betydelse för hälsan.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven arbetar aktivt i undervisningens experimentella och praktiska moment.
Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individperspektiv som ett natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Eleven diskuterar konsekvenser av olika praktiska ställningstaganden i frågor som är viktiga för individ och samhälle.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter, tolkar resultaten och värderar kritiskt slutsatsernas giltighet och rimlighet.
Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier.


V. 3 Atomen

  • Ägget i flaskan, jag visade ett försök och ni fick gissa hur det gick till.

Vi gick sedan igenom vad en atom är, hur den är uppbyggd och hur det periodiska systemet ser ut. 

ATOM

 

Varje atom har ett eller flera (max 7) så kallade skal runt sin kärna, här kretsar elektronerna (-). Kärnan består av protoner (+) och neutroner (0). Det yttersta skalet runt atomen kallas för valensskal och de elektroner som cirkulerar där kallas för valenselektroner.
Atomen här är en Kol-atom.

Det Periodiska systemet


Klicka på bilden för att komma till det periodiska systemet.

I det periodiska systemet finns alla grundämnen som vi känner till idag presenterade. Olika periodiska system ger olika mycket information. 

 Så här är grundämnet kol presenterat i det periodiska systemet. Alla grundämnen förkortas med en eller två bokstäver. C är den kemiska beteckningen för grundämnet Kol. I en sådan ruta beskrivs olika information om ämnet.

Atomnummer = antal protoner som finns i atomens kärna. I detta fall 6 st (beskriver siffran i vänster hörn)

Masstal = Antal protoner + neutroner i atomens kärna. I detta fall 12,0107 (6+6=12).

Perioder

 I det periodiska systemet finns siffror både lodrätt och vågrätt. Siffrorna 1-7 lodrätt till höger om den första raden anger hur många skal som atomen har kretsande runt kärnan. Detta kallas perioder.

Om vi går ner till siffran 7 på bilden (längst ner) så har alla grundämnen vågrätt (åt höger) sju skal runt kärnan. Dessutom anges också hur många elektroner som finns i varje skal, se ovan på KOL (högst upp i höger hörn står att kol har 2 elektroner i första skalet och 4 elektroner i sitt valensskal).

Grupper


Siffrorna 1-18 (syns bara till 15 på bilden) vågrätt i det periodiska systemet kallas för grupper. Alla ämnen som är under samma grupp har liknande egenskaper.

Titta på siffran 14 (gröna rutorna). Under gruppen 14 har bland annat C (kol) och Si (Kisel) liknande egenskaper. Alla grundämnen i grupp nr 14, som kallas för kolgruppen, har samma antal elektroner i sitt yttersta skal. Dock har de inte samma antal skal runt sin kärna. 

♦ Ni fick ut en övning där ni fick träna på att läsa av periodiska systemet med atomnummer och kemiskt tecken.


Film; Kemins värld del 1 - det periodiska systemet.

Vi gick på fredagen igenom ämnens egenskaper.

Ämnens egenskaper

Ett ämne är uppbyggt av atomer. Vilka egenskaper ett ämne har bestäms av vilka atomer som ingår i ämnet och på vilket sätt e är kombinerade.

Varje ämne har speciella egenskaper som delas in i:

  • Kemiska egenskaper, exempelvis sammansättning och hur de förändras tillsammans med ett annat ämne (socker i kaffet)
  • Fysikaliska egenskaper, exempelvis hur längd och massa kan förändras.

Aggregationstillstånd
Om ett ämne är fast, flytande eller gasformigt bestäms av temperaturen på ämnet. Temperatur är ett mått på hur mycket partiklarna (protoner, neutroner, elektroner) i atomen rör sig. Ju mer de rör sig desto högre temperatur.


Kristallisk form = vid fast form är ämnet ordnat i kristalliska strukturer. Exempelvis is.
Amorf form = vid fast form är ämnet oordnat och har ingen direkt struktur. Exempelvis glas.

Absoluta nollpunkten
-237,15 grader celsius kallas för den absoluta nollpunkten. Vid denna temperatur är alla ämnen i fast form och partiklarna rör sig så lite som möjligt. 

Hur mycket vatten finns i maten?
Denna lektionen laborerade vi också, vi undersökte hur mycket vatten det finns i olika ämnen. Ni fick låta fantasin flöda och hämtade både grönsaker, tvål och handsprit.
 

 


v. 2 Naturkunskap B

Denna första veckan gick vi igenom kursplanen i Naturkunskap B. Jag gick dessutom igenom min planering för terminen.

Vi började kursen lite lätt med att diskutera våran nu gällande naturvetenskapliga teori om universums uppkomst och livets utveckling på jorden. Vi tittade på filme Big Bang - den stora smällen.

Vi gick igenom:

  • Vad är Big Bang och när skedde det?
  • Hur går det till när en stjärna föds.
  • Nebulosa.
  • Vad är ett grundämne.
  • Bevis för Big Bang.
  • Hur tror man att planeterna skapats.
  • Planeten jorden.


v. 4 Hästliv

Start med eget arbete!

Hästliv – ett litet arbete om hästen

För ungefär 6,000 år sedan tog människan för första gången hästen i sin tjänst. Då förändrades världen. – Det är en av de mest betydelsefulla händelserna i människans historia, säger arkeologen Sandra Olsen. Trots att det snart gått tusentals år sedan vår tama häst lämnade stäppen har den kvar mycket av sitt ursprungliga beteende. Den är ett typiskt bytesdjur och reagerar i första hand på fara med att fly. Men den kan också bocka vilt för att bli av med ett rovdjur (läs ryttare) som bitit sig fast över ryggen. Men det var ändå hästens sätt att organisera sig i sin flock som lade grunden för dess plats hos människan.

Mål med arbetet:

·         Att skaffa övergripande kunskap om hästens ursprung och historia.

·         Att skaffa kunskap om hästens naturliga beteenden.

·         Att få kunskap om varför hästen blivit domesticerad och hur det påverkat hästen.

·         Att få kunskap om de vanligaste beteendestörningarna hos hästen.

·         Att få kunskap om hur dessa beteendestörningar uppkommer och hur de kan behandlas.

·         Att få insikt i några etiska frågeställningar kring hur människan påverkar hästens livssituation och välmående.

·         Att lära sig hur man formulerar ett korrekt faktablad med korrekt källförteckning.

Faktablad
Max två sidor dataskrivet 12pt, 1,5 radavstånd. Faktabladet skall presentera de olika naturliga beteenden som hästen har samt hur vi människor genom domesticering påverkar deras välmående. Här kan t.ex. ingå vilka faror hästen möter, mänsklig kontakt osv. I faktabladet skall också en beskrivning av några av hästens beteendestörningar finnas med samt ett förslag på miljöberikning.

G                   Gruppen:

Ø  Redogör kort för hästens ursprung och historia.

Ø  Redogör för hästens naturliga beteenden och diskuterar begreppet domesticering.

Ø  Redogör för några etiska frågeställningar att ta hänsyn till när man håller häst som sällskapsdjur.

Ø  Har formulerat ett faktablad med korrekt angivna källor.

Ø  Redogör för några beteendestörningar hos häst och hur de kan behandlas.

VG                Gruppen:

Ø  Diskuterar kring några etiska frågeställningar att ta hänsyn till när man håller häst som sällskapsdjur.

Ø  Har formulerat ett informativt faktablad med korrekt angivna källor.

Ø  Använder sig av relevanta etologiska grundbegrepp i redovisning.

MVG            Gruppen:

Ø  Resonerar insiktsfullt kring anledningen till att människan håller katt som sällskapsdjur samt om hur detta påverkar hästen.

Ø  Har formulerat ett informativt och läsvärt faktablad med tydlig hänsyn till mottagarna. Källorna är korrekt angivna, gärna i löpande text.

Ø  Gör egna bedömningar av hästens beteende i förhållande till miljö samt motiverar förslag till förändringar.

 

 


v. 3 Hästens sinnen och språk

Vi gick igenom hästens sinnen och ni fick diskutera i grupp vilka sinnen ni tror ör viktigast för hästen. Ni rankade sinnena mellan 1-5 där 1 var viktigaste sinnet och 5 var det sinnet hästen var minst beroende av.

Ni fick ut ett häfte som handlade om hästens språk och fick i läxa att läsa igenom detta.

v. 2 Hästens beteende

Vi startade upp vårterminens etologi med en film om hästens beteende. Vi kollade också på olika avsnitt från SLU som handlar om hästens födosök, sociala beteenden m.m.


v. 3 Djurens beteende

Vi tittade idag på en film som visade olika beteenden hos djur. Vi undersökte hästens, kattens och hundens naturliga beteenden.


v. 4 Evolutionen

Homo Sapiens sägs ha utvecklats ur en människoapa för ca 200,000 år sedan. Det är kanske lätt att forska om vårt förflutna, men hur är det med framtiden?

Vi har denna veckan diskuterat detta och tittat på filmen På resa med Homo Sapiens - vart är vi på väg?

v. 3 Big Bang

Hur uppstod universum och hur skapas stjärnor och planeter?

Vi tittade på filmen Big Bang - den stora smällen och gick igenom den naturvetenskapliga bilden av hur vårt universum skapats.


v. 2 Evolution repetition

Nu är vi alla tillbaka från ett härligt jullov!

Vi började första veckan med att starta där vi slutade v. 49, vi repeterade vad vi hittills gått igenom på avsnittet evolution.


Caroline Nygårds undervisning

Hej!


Denna blogg är till för dig som är elev. Efter lite tänkande har jag beslutat mig för att underlätta det för er som av någon anledning missat en eller flera lektion(er). Ni kanske var sjuka, sov, skolkade eller helt enkelt bara vill repetera det vi gått igenom. Alla har vi våra anledningar.

På denna sidan hittar ni till höger olika kategorier, det vill säga de kurser som ni läser med mig.
  • Årskurs 1 läser Biologi 1, Naturkunskap 1a1, Naturbruk och Djurens biologi.
  • Årskurs 2 läser Naturkunskap A och tillvalskursen Etologi (för er som valt den).
  • Årskurs 3 läser Kretslopp och tillvalskursen Etologi (för er som valt den).
Under varje kategori hittar du bland annat kursbeskrivning, kursplan, kunskapskrav (vad som krävs för ett visst betyg). Du hittar också det material som jag delat ut på lektionerna samt lite korta anteckningar om vad som gåtts igenom. Allt för att ni ska ha stenkoll på läget!

Förutom information om själva lektionsinnehållet kommer jag då och då också att lägga upp länkar, youtube-klipp och annat som kan vara intressant för er att ta del av. Dessa kommer att finnas under kategorin Allmänt - blandade inlägg.

Detta är ett test - funkar det inte så kommer jag inte fortsätta. Ge gärna respons under kommentarer för att förbättra sidan, den är ju till för er!

Använd sidan som ett hjälpmedel i studierna.
Gå in på den när du känner att du missat något!


Högst upp i spalten till höger kommer jag varje dag att skriva en ny DoGood, detta är små uppgifter i vardagen som jag ger er att försöka utföra! Ingenting som har med skolan att göra, utan med dig som person. Utmana sig själv!



Jag bjuder på ett av mina tidigaste möten med häst.

v. 50-51 Rapportskrivning

Habitatstudie på kompostmask – rapportskrivning

Vad skall finnas med?

  • En snygg framsida
    - Glöm inte namn!
    - Gärna med bilder.
  • Bakgrund
    - Syfte med laborationen
    - Lite bakgrundsfakta om kompostmasken är alltid trevligt…
  • Frågeställning
    - Vad ville ni undersöka?
  • Material
    - Vilket material använde ni er av i er studie?
  • Metod
    - Hur gick ni till väga för att besvara er frågeställning?
    - Gärna en skiss över maskens miljö/olika rum.
  • Hypotes
    - Vad trodde ni själva skulle hända?
  • Resultat
    - Vad fick ni för resultat?
    - Vilken slutsats kan ni dra av resultatet?

Lycka till och glöm inte att rapporten skall vara inne v. 2 när ni kommer tillbaka utvilade.


RSS 2.0