v. 36 Ekologi

Under v. 36 arbetade vi i Biologi 1 med en så kallad Naturruta. Syftet med arbetet är att undersöka ett ekosystem och hur det förändras över årstiderna. Vi kommer att återkomma till Naturrutan under hösten och vintern för att iaktta förändringen och undersöka hur organismerna anpassar sig till årstiden.


Labbinstruktion, Naturruta

I den här undersökningen ska vi undersöka ett område, 10x10 meter, i en utvald skog. Detta gör vi för att ta reda på dess ekosystem och biotop (naturtyp). Vi kommer inventera träd, buskar, död ved, lavar, mossor, växter och djurspår.

1. Välj en plats och stega upp en ruta på ungefär 10x10 meter. Hörnen kan man markera med grenar, färgade band eller liknande.

2. När rutan är uppmätt ska vi inventera det som finns innanför. Vi börjar räkna träd vars stam är tjockare än måttet då du håller din tumme mot pekfingret. Ta också reda på vilka sorters träd som finns. För in resultaten i protokollet.

3. Räkna de buskar och småträd som finns i rutan. fyll i antal och arter i protokollet.

4. Inventera död ved, antal stubbar, lågor (liggande döda träd) och torr-rakor (stående döda träd). Skriv i protokollet

5. Undersök nu om ni hittar spår från både mindre och större djur. Det kan till exempel vara spår av gnag, hackande, betning, spillning eller spårstämplar. Försök lista ut vilket djur som kan ha lämnat spåren efter sig. För in antal spår och namnet på de djur du tror har efterlämnat dem i protokollet.

6. Undersök vilka lavar du kan hitta. Leta på både levande och döda träd samt på stenar. Skriv in de olika arterna och på vilket underlag de växer.

7. Nu gör vi likadant som i punkt 6 men räknar svampar istället.

8. Välj nu en plats i den stora rutan och gör en mindre ruta ”lillruta” som är 1x1 meter. I den ska ni undersöka vilka växter (blommor, ris) och mossor som ni hittar.

Med hjälp av trädinventeringen kan ni bestämma vilken biotop det är i naturrutan (granskog, tallskog, lövskog el. blandskog). Med de övriga resultaten kan ni också få fram delar av dess ekosystem och dess biologiska mångfald.

När undersökningen är klar kan det vara intressant att ta reda på om ni hittat några arter i er naturruta eller i lillrutan som är signalarter (hänsynskrävande) eller rödlistade (regionalt utrotade, akut hotade, starkt hotade, sårbara eller missgynnad).

Fundera över om det finns det några hot som kan förändra förutsättningarna i den skog ni undersökt. Till exempel avverkning eller närhet till bebyggelse eller väg?


Detta blad är en del av studiematerialet. Den digitala Ekoturen som finns på www.folkbildning.se/ds


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback