v. 9 Livsstilens betydelse för hälsan

Vi skall denna veckan jobba lite med kroppen och vad som kan påverka vårt system.

Första passet började med att vi kollade på dokumentärfilmen Super Size Me.  


Andra passet var det dags att inhämta lite kunskap om proteiner, kolhydrater och fetter.

Vi hade först en genomgång om de olika organisma föreningarna.

  • Vad är kolhydrater?
  • Varför behöver vi kolhydrater?
  • Mono-, di- och polysackarider
  • Snabba och långsamma kolhydrater
  • Vad är proteiner?
  • Varför behöver vi proteiner?
  • Glubulära proteiner och fiberprotein
  • Animaliska och vegetabiliska
  • Vad är fetter?
  • Varför behöver vi fetter?
  • Mättat, enkelomättar och fleromättat

Ni fick påvisa kolhydrater i olika livsmedel under en laboration med jod och Fehlings lösning.

Rapport skall skrivas på laborationen och skall vara inlämnad fredag v. 8 (efter lovet).


Mall för labbrapport

Inledning
Denna rubrik ska innehålla en kort beskrivning av den genomförda laborationen. När genomfördes den? I vilken kurs?

Syfte
Identifiera syftet med laborationen. Vad ska undersökas? Varför gör vi laborationen? 

Teori och hypoteser
Ge här en teoretisk bakgrund till det som laborationen handlar om. Den som läser labbrapporten ska här kunna få lite bakgrundsinformation så att det blir lättare att förstå vad det hela handlar om. Här beskriver du även vad du tror kommer att hända i laborationen, det vill säga vilka hypoteser du har! Försök förutse resultatet!

Metod och genomförande
Här sammanfattar du kortfattat de metoder du har använt dig av (vilka apparater, tekniker du har använt). En annan person ska kunna upprepa försöket med hjälp av din metodbeskrivning. Här ska du även beskriva hur du utförde laborationen – skriva exakt hur du gjorde saker och ting och i vilken ordning. Exempelvis: Vi fyllde en bägare med 50 ml vatten och tillsatte 5 gram salt. 

Resultat
Resultatet redovisas under denna rubrik. Var kortfattad och bemöda dig om att göra redovisningen så lättläst som möjligt. Använd gärna figurer och tabeller. Observera att du inte får kommentera ditt resultat här! Det gör du under nästa rubrik.

Diskussion
Här får du kommentera och förklara dina resultat. Är det förväntat eller ej? Stöder teorin som du skrev i början av rapporten det erhållna resultatet? Vilka tänkbara felkällor finns?


v. 8 PROV

Denna veckan fick ni ut instuderingsfrågor och ni fick arbeta med dem på första lektionen för veckan. Sista lektionen var det dags för ett prov som behandlade grundläggande kemi.

Instuderingsfrågor

Naturkunskap B - Grundläggande kemi

1.      Se på frågepappret med det Periodiska systemet. 1-12.

2.      Vad är en kemisk förening?

3.      Vad kännetecknar en syra? En bas?

4.      Vad menas med jonbindning?

5.      Vad menas med kovalent bindning?

6.      Vad avgör om atomerna har jon- eller kovalenta bindningar?

7.      Vad är ytspänning och hur kan den förstöras?

8.      Hur kommer det sig att atomerna i grupperna har liknande egenskaper?

9.      Vi lade i fredags i en badbomb i vatten. Förklara så gott du kan vad som händer, kemiskt.


v. 7 LOV

LOV


v. 10 Lediga

Ingen lektion denna vecka p.g.a studiebesök v. 12-13.

v. 9 Etologisk studie på häst

Nu var det dags att gå ut till våra hästar igen, men först gick vi igenom tre olika tillvägagångssätt för att studera djur.

  • Ad libitum innebär att man studerar djurens alla beteenden under en begränsad tid (ex. 30 sekunder).
  • Kontinuerlig registrering innebär att man är intresserad av ett visst beteende och endast studerar detta under en tid. Exempelvis kan det handla om födsöksbeteenden, dominanta beteenden osv.
  • Ögonblicksregistrering innebär att man studerar djurens beteende inom ett intervall (vanligtvis 30-60 sekunder). På klockslagen noterar man sedan vad djuret gör.

Ni fick genomföra en sådan ögonblicksregistrering på hästarna i paddock med hjälp av era fantastiska etogram som ni skrivit tidigare.

Vi skall efter lovet sammanställa era studier i diagramform för att kunna avläsa hur det gick.


v. 8 Hästliv

Årskurs 2 är ute på praktik och vi är en liten, men naggande god, skara på lektionerna.

Denna veckan fick ni arbeta med ert egna arbete om Hästliv.

RSS 2.0